Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Vejafgiften afhænger af hvor meget CO2, der udledes fra kørslen, og om man f.eks. kører i miljøzonerne i de større byer eller væk fra byerne. Det bliver dyrere at køre i miljøzonerne, som f.eks. København, Aarhus og Aalborg.
Afgiften skaber både et incitament til den grønne omstilling af den tunge vejtransport, men også en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger, som f.eks. slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel.
Ifølge Klimarådet udleder lastbiler ca. 1,7 mio. ton CO2. En uændret politik vil føre til en reduktion på 0,2 mio. ton CO2, mens det forventes at den nye kilometerbaserede afgift vil reducere CO2-udledningen med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio. ton i 2030
Afgiftsstrukturen
Kilometerafgiften for perioden 2025-2027 fremgår af tabel 1, hvor det dog bemærkes, at satserne for lastbiler mellem 3,5 og 12 ton først vil være gældende fra 1. januar 2027.:
I 2028 stiger satserne, jf. tabel 2:
Hvordan afgiften opkræves er stadig uklart. Regeringen er dog enige om, at opgaven med beregning og opkrævning placeres hos Sund & Bælt.