Vælg en side
EN

Menu

Scandomestic sikrer kundernes og medarbejdernes personoplysninger

6. maj 2024 —
2 min læsetid
Scandomestic sikrer kundernes og medarbejdernes personoplysninger

Marcus Gangdal
Advokat
E: mg@hulgaardadvokater.dk

Scandomestic sikrer kundernes og medarbejdernes personoplysninger

Kristine Mølgaard Mogensen
Advokat
E: kmm@hulgaardadvokater.dk

”Retningslinjerne har været håndgribelige og nemme at implementere. Det har været afgørende, at virksomheden kan føle sig tryg ved behandling af kunde- og medarbejderdata, uden at det tager ressourcer fra kerneopgaven”
– Lars Overby, CEO.

Hvem

Scandomestic importerer, lagerfører og distribuerer hvidevarer og kommercielle apparater til forhandlere i 30 lande. Endvidere koordinerer Scandomestic service af produkterne hos private slutbrugere. I forhold til sine kunder behandler Scandomestic dermed persondata dels for kontaktpersoner hos sine professionelle samarbejdspartnere og dels for private slutbrugere, der henvender sig med en servicesag.

Scandomestic ønsker at håndtere persondata for kunder og medarbejdere korrekt i det daglige, og det har været vigtigt for virksomheden at få prioriteret arbejdet, så det bedst implementeres i eksisterende rutiner og ikke tager fokus fra den almindelige forretning.

Hvad

Scandomestic bad Hulgaard Advokater om en vurdering af, hvordan de persondataretlige regler kan overholdes i dagligdagen, og efterfølgende udarbejdelse af relevant materiale. Samarbejdet har konkret betydet, at Scandomestic har implementeret nye processer i forhold til kunder og medarbejderes personoplysninger og dermed skabt sikkerhed for korrekt håndtering.

Hvordan

Indledningsvis indgik Hulgaard Advokater i en tæt dialog med de involverede medarbejdere hos Scandomestic om virksomhedens konkrete behandlingsaktiviteter og behov, herunder en prioritering af opgaverne.

På baggrund af dette leverede Hulgaard Advokater:

  • En indledende vurdering af, hvilke krav virksomheden skal efterleve
  • En målrettet liste over relevante opgaver, der skal udføres
  • Et konkret timeestimat for alle delopgaver

I fællesskab har Scandomestic og Hulgaard Advokater prioriteret de relevante opgaver, og Hulgaard Advokater har som led i projektet bl.a. udarbejdet:

  • Privatlivspolitik og oplysningsbreve
  • Lovpligtige fortegnelser over behandling af persondata, herunder en klarlægning af relevante slettefrister
  • Interne retningslinjer for korrekt håndtering af kundernes og medarbejdernes personoplysninger
  • Retningslinjer for håndtering af anmodninger og databrud

Resultat

I dag har Scandomestic implementeret konkrete tiltag, som sikrer det ønskede complianceniveau i virksomheden. Implementeringen er foregået på en måde, så det ikke har skabt støj i forhold til virksomhedens almindelige drift.