Vælg en side
EN

Menu

Immaterielle rettigheder og markedsføring

Den gode forretningsidé har sjældent en reel værdi og kan sjældent skabe grundlaget for en god virksomhed, hvis forretningsidéen ikke er kommercielt beskyttet, så man har en eneret til sine produkter.

 Vi anbefaler derfor, at man fra starten af – og løbende – tager stilling til, hvilke muligheder der er for at beskytte sin viden, idé eller brand.

Det er ikke kun opfindere, der kan have patenter, eller kunstnere, som kan have en ophavsret – også markedsføringsmateriale, varemærker, logoer, designs, software, mv. kan have en stor værdi, som kan beskyttes juridisk.

Vi kan hjælpe med at vurdere værdien af de immaterielle rettigheder samt sikre beskyttelsen og håndhævelsen af jeres rettigheder ved blandt andet registreringen af rettighederne. Se uddybende vedrørende registrering af varemærker nedenfor.

Derudover samarbejder vi med IP-konsulenter, som kan hjælpe med at løse øvrige IP-opgaver.

Hvis du har spørgsmål til IP-rettigheder, er du velkommen til at kontakte Niklas Nyborg på enten 42 13 42 41 eller nny@hulgaardadvokater.dk.

Varemærker
Det er en rigtig god ide at beskytte dit navn og logo ved at registrere dem som varemærker.

På den måde får du eneret på at bruge dem og kan samtidig forhindre andre i at bruge et identisk navn eller logo.

Et varemærke er som hovedregel enten et ordmærke eller et figurmærke.

Ordmærker
Ved registrering af et ordmærke, f.eks. et selskabsnavn eller produktnavn, opnår man eneret til at bruge det registrerede ord i erhvervsmæssige sammenhænge.

Da eneretten til ordet er en omfattende beskyttelse, er det sværere at få registreret et ordmærke sammenlignet med et figurmærke. Patent- og Varemærkestyrelsen skal først sikre sig, at ordet har så meget særpræg, at de kan give ansøgeren eneretten til at benytte det.

Et ordmærke kan derfor ikke være et almindeligt ord eller udtryk, ligesom en sammenstilling af to almindelige udtryk sandsynligvis vil blive afvist på grund af manglende særpræg, eller fordi det blot beskriver produktets funktion, indhold eller udseende m.v.

Retten til at bruge et ordmærke kan også opnås ved ibrugtagning og indarbejdelse. Dette forudsætter dog, at man er den første til at anvende ordet, og at man kan dokumentere anvendelsen igennem flere år.

Figurmærker
Ved registrering af et figurmærke, f.eks. et logo, opnår man alene retten til den specifikke udformning af det figurmærke, der er blevet registreret.

Man opnår altså ikke eneret til et eventuelt ord/navn, som figurmærket indeholder, men alene til logoets udformning.

Det er generelt lettere at få registreret et figurmærke end et ordmærke.

Procedure
Når Patent- og Varemærkestyrelsen modtager en ansøgning, bliver den prøvet for formalia, og der bliver foretaget en søgning for at afdække eventuelle forvekslelige varemærker, krænkelse af andres rettigheder m.v.

Hvis der ikke er nogen hindringer for registrering, vil styrelsen offentliggøre varemærket i Dansk Varemærketidende, hvorefter der løber en indsigelsesfrist på 2 måneder fra offentliggørelsesdatoen.

Gyldighed
Når et dansk varemærke er registreret, er det gyldigt i 10 år fra ansøgningsdatoen. Vær dog opmærksom på, at dette forudsætter, at varemærket er taget i brug inden for 5 år efter ansøgningsdatoen. Efter udløbet af de 10 år kan varemærket fornyes for en ny 10-årig periode.

Ekspeditionstid og gebyrer
Det tager ca. 4-5 måneder at få registreret et varemærke i Danmark.

Det koster kr. 2.000 i gebyr pr. registrering. Vær opmærksom på, at hvis registreringen bliver afvist af styrelsen, er gebyret tabt.

Gebyret dækker 1 såkaldt NICE-klasse (klasser af varer og tjenesteydelser, som virksomheden/aktiviteterne falder ind under).

Hvis man ønsker yderligere klasser ud over den ene, koster det kr. 200 for den første ekstra klasse og kr. 600 pr. yderligere ekstra klasse. Hertil kommer vores honorar, som vi vurderer vil udgøre kr. 3.000 + moms pr. varemærke.

Vi er gerne behjælpelige med registrering af både danske, europæiske og internationale varemærkeregistreringer.

Kontakt
Du er meget velkommen til at kontakte Christina Gohs på tlf. 38 40 42 16 eller på cg@hulgaardadvokater.dk for en drøftelse omkring varemærker.